domenica 21 ottobre 2012

Time for Fine Tuning

Fine, and horns, usually don't play in the same field.
I ended up to the conclusion that this is only a matter of bad designs.
This system however showed immediately its propension to a good sound, not only loud.
But a sort of harshiness was always sneaking out from female vocals, I dominated it with the use of an equalizer, but the request for this system to integrate flawlessly in one home environment, drove me to the conclusion that I had to tune the filter to the speakers in a more professional way than a slob would...
So, here we start:
Fine e trombe, per i detrattori del sistema, non dovrebbero andare d'accordo.
Io sono arrivato alla conclusione che questo succede solo quando le medesime seguono un cattivo progetto.
Ad esempio, mi sembrava di sentire una certa durezza sulle voci femminili, per cui ho deciso di non fare il pigrone e modificare leggermente il filtro per integrare il tweeter, che non è quello di progetto, meglio di quanto fatto.

 In red is the frequency response of the LBH (Little Big Horn) from the listening position, before any cure. In yellow is the response of the room, 366ms after the impulse is generated. With this graph it is possible to "see through" the room's modes and interference: for example, in my case, it is useless trying to equalize the 60Hz and 40 Hz bumps.
The harshiness my golden ears felt could have been generated by that hill around 3 kHz. 
The original mid band-pass filter designed by Mr. Calabrese is very smart: considering the mid horn has to blend with the tweeter at a frequency not lower than 3 kHz, he made the filter resonant, more than a typical Cebishev, so to "pump up" the response up to the 3 kHz required to cross with the tweeter. With the Crites' tweeters this seems to be too much, so I changed the L value on the low pass filter of the midrange, from 0,4 to 0,67mH, the result is seen in green. Much better indeed.
Ho deciso di piallare quella gobba sui 3.000 Hz (in rosso), dovuta ad una mia errata applicazione del filtro progettato sul kit originale da Calabrese, un filtro, mi ripeto, geniale nella sua linearità, (basti pensare che non è presente nemmeno un'attenuazione) e con un accorgimento a livello del Passa - Basso del mid reso risonante per portarne la risposta fino ai 3.000 hz di progetto per l'incrocio col tweeter. Onore a chi sa come si progetta!
Avendo cambiato tweeter, il problema non si pone più. Ma se il T35 Electro Voice si inseriva come un guanto su quel filtro, questo Crites scende di più, perciò la risonanza va ricondotta a più miti consigli. E' bastato sostituire la bobina del filtro originario da 0,4 mH con una da 0,67 per ottenere la risposta in verde.

Now, that awful peak at 500 Hz. I wasn't able to get rid of it. It is present on both speakers, in any position of the mic, but not in the close field. Any clue? Please suggest.
From a listening point of view, much worse seemed that big deep just before the peak, the two together are a mess. So, after trying with notches, phase inversions, etc., I ended up with this: I changed the 3mH inductance in the high-pass of the midrange with an 8mH, that brings together a 1 Ohm Resistance. The result you can see hereunder, red and blue for the two channels:
Ora restava da occuparsi di quella punta a 500 Hz. Essendo presente sia sul sinistro che sul destro, anche a rilevazioni a diverse distanze, ma non in campo vicino, ne ho dedotto che di sicuro non posso pensare di intervenire con l'equalizzazione a posteriori, per cui mi sono concentrato nel cercare di colmare quel gap che si vede tra 250 e 500, cosa che ho fatto cambiando la bobina del Passa - Alto del mid da 3mH con una da 8mH, che porta con sè anche una resistenza di 1 Ohm...
Ecco il risultato, dal punto di ascolto per i due canali:



In the meanwhile, this is the final result on the impedance graphic, much interesting in my opinion, because you can see that now the lowest frequency is no more 2.8 Ohms (because of that resonant filter), but a much more relaxing 3.5 Ohms, and the impedance in the lower portion is around a 10 Ohms, almost resistive...
E qui si vede un effetto secondario molto piacevole delle due modifiche, si può confrontare il modulo d'impedenza con quello nel post nr.2, ossia l'innalzamento del minimo d'impedenza a 3,5 Ohm anzichè 2,8, e il carico che non scende sotto i 10 Ohm praticamente da  70 a 700 Hz, per la gioia del mio Quad 303. Anche la fase è un po' meno reattiva, meglio così.





With an RCL on the input of the filter, we can easily adjust this speaker to be perfect for a tube amp, so here it is:
In red before the cure, in green after. This speaker is calling for a biamp, a good 40 W SS or more on the bass, and a refined tube SE on the midhighs, don't you think?
Nel caso qualcuno volesse rendere il modulo più adatto all'uso con un ampli valvolare "lesso", è possibile applicare una celletta RCL serie in parallelo all'ingresso del filtro, per il risultato qui in verde. non ho finalizzato la cosa perchè non ho un ampli valvolare o a transconduttanza tipo i First Watt, per cui sto bene così, ma se passerò alla biamplificazione riprenderò il discorso.





Nessun commento:

Posta un commento